Street Workout & Spartan Training: Az ízületek edzése

Ha megkérdeznénk az embereket, miért kezdtek el edzeni, valószínűleg a legtöbben első helyen említenék az erőnövelést, mint célt. Sokan ilyenkor egyből az izomfejlesztésre gondolnak, de biztos, hogy csak ennyiből áll az erősítés?

Az erősítés egy kevésbé ismert oldala az ízületek edzése. Egy komoly, tekintélyt parancsoló izomzat felépítése évekig tart, erre pedig csak akkor lesz képes a tested, ha mindeközben az ízületeidet is megerősíted. Arról nem is beszélve, hogy ezáltal nagymértékben csökken a sérülések kialakulásának kockázata.

Az ízületek megerősítését és nagyobb mértékű stabilitását olyan gyakorlatok végzésével érhetjük el, amelyek megedzik az ízület körül található izmokat. Az ízületeket erősítő gyakorlatok az inakra és a szalagokra is jótékonyan hatnak, hiszen megőrzik rugalmasságukat, csökkentik a húzódás kockázatát, és megőrzik az ízület egészséges mozgékonyságát.
Nagyon fontos, hogy az izomzattal arányosan erősödjenek az ízületek. Erre kiválóan alkalmas a saját testsúlyos edzés. Amikor a saját testsúlyunkat használjuk ellenállásként, az alkalmazott ellenállás mindig éppen megfelelő, így az ízületek nem kapnak olyan extrém terhelést, ami károsan hatna rájuk. Persze csak akkor, ha az edzettségi szintnek megfelelő gyakorlatokat alkalmazzuk és a későbbiekben is betartjuk a fokozatosság elvét.

Street Workout Az ízületek edzése

Az erős ízületek kulcsa a hajlékony, mégis feszes izmok. Mit értünk ez alatt?
Az izomnak azt a képességét, amikor megnyúlás közben is erős, feszes marad. Például amikor fekvőtámaszban karhajlítást végzel, akkor az alsó pozícióban a tricepszed megnyúlik, megfeszül. Ahhoz, hogy visszatérj a kiindulóhelyzetbe, erőfeszítést kell végezned, hiszen ellazult izommal összerogynál. A hajlékony, mégis feszes izmok tudják elnyelni biztonságosan az erőhatást.

Az ízületeket az antagonista izom erejével eddzük. (Azok az izomcsoportok, amelyek egymással ellentétes működést fejtenek ki. Pl. bicepsz-tricepsz). Ezt a módszert aktív nyújtásnak nevezzük, amivel a mobilitást, mozgékonyságot is javíthatjuk.

Összegezve tehát, ha hosszútávon gondolkodsz és egy biztonságos módszert keresel, akkor mindenképp iktasd be az edzéseidbe a saját testsúllyal végzett mozgásokat. Tartsd be a fokozatosság elvét, kezdj kis ellenállással és dolgozz mindig teljes tartományban, szabályos végrehajtással.

 

Juhász Adrienn

Street Workout & Spartan Training