Mobility = Mobilitás = Mozgékonyság: A szabad és könnyed mozgás vagy mozgatás képessége

Minden emberi mozgásnak megvannak a szükséges előfeltételei. Sokan viszont nem ismerik, vagy figyelmen kívül hagyják ezeket a követelményeket. Ahhoz, hogy egy gyakorlatot/mozdulatot egyáltalán végre tudj hajtani, szükséged lesz bizonyos képességekre. Ebben segíthet az FRC.

“Minél jobban tudod koordinálni az ízületeidet, annál jobban tudod koordinálni a saját tested. Minél jobban tudod koordinálni a saját tested, annál jobban tudod koordinálni a mozgásod. Minél jobban tudod koordinálni a mozgásod, annál jobb lesz a teljesítményed, és kisebb valószínűséggel hibázol mozgás közben. Ha kevesebbet hibázol mozgás közben, akkor kisebb a sérülés veszélyének lehetősége. Legalábbis a tudomány jelenlegi állása szerint.” – Andreo Spina – a Functional Anatomy Seminars megalkotója

RAGE | FRC - Aktív Mobility Workout

Minden emberi mozgásnak megvannak a szükséges előfeltételei. Sokan viszont nem ismerik, vagy figyelmen kívül hagyják ezeket a követelményeket. Ahhoz, hogy egy gyakorlatot/mozdulatot egyáltalán végre tudj hajtani, szükséged lesz bizonyos képességekre. Ezek figyelmen kívül hagyása nem kívánatos kompenzációkat, más testrészek túlterhelését, elgyengülését, akár sérülést is okozhat a jövőben. Lehet, hogy sok esetben még végre is tudod hajtani az adott mozdulatot, viszont pozitív eredmények nélkül.

RAGE Budapest | FRC - Aktív Mobility Workout

Ha nem lennének csuklópontjaid, akkor valószínűleg mint egy szobor, nem sok mozgásra lennél képes. De szerencsére vannak, és elképesztő dolgokra vagy képes a segítségükkel. A szabad mozgás képessége az ami lehetővé teszi, hogy a körülötted lévő emberekkel, környezeti elemekkel kapcsolatban maradhass. Ezt pedig jobb ha megbecsülöd és gondoskodsz róla, hogy ez a képességed meg is maradjon amilyen sokáig csak lehet. Sőt, minél jobban tudsz mozogni, felfedezni a benne rejlő potenciált, annál több érdekes lehetőség nyílik meg előtted.

Ha a napi fizikai teendőkön túl még úgy döntesz, hogy valamilyen sportba is belekezdesz, akkor egy ilyen szabadidős edzés különösképpen megkívánja, hogy felkészítsd az ízületeidet az őket érő, szokásosnál nagyobb intenzitású terhelésre. Ideális esetben persze nem csak azt a heti 3-4×1 órát töltöd aktívan, edzésekkel, hanem napközben is állandóan mozgásban vagy (lehetőségeidhez mérten), ugye?!

RAGE - Functional Range Conditioning

Szóval lemész edzeni, bemelegítesz, sikeresen beleguggolsz a mai maxodba mert jól tudod hogyan kell guggolni, és elég erős is vagy hozzá, megvan hozzá a tudásod, izomerőd.

Viszont a mozgásban résztvevő ízületek, kötőszövetek nem feltétlenül lettek megtanítva, megedzve, felkészítve a guggolásra. Ki tudja, hogy megvan-e a megfelelő boka dorsiflexiód, vagy a térd, a csípő mozgástartománya, még mielőtt bármi súlyt elkezdtél volna használni? Mi a helyzet ha valami rosszul sül el, ki tudsz védeni egy potenciálisan sérülésveszélyes szituációt? Ha 5-10 év múlva is így szeretnél edzeni, akkor érdemes már most egy jó alapot építeni, és fenntartani az ízületek egészségét. Még mindig jobb minél hamarabb egy kis extra időt fordítani rá, mint később sokkal keményebben dolgozni azon, hogy kijavítsd amiről nem gondoskodtál. Megerősítheted az ízületeket, biztonságosan és hatékonyabban felkészülhetsz az általad szeretett mozgásokra, sőt már most megnövelheted a jövőbeni lehetőségeidet.

Szánj rá egy kis időt, gondold végig, hogy vajon tényleg minden előfeltételről gondoskodtál-e, és a képességeidhez mérten edzel-e. Sokszor csak átugorjuk, vagy egyszerűen nem tudunk azokról a szükséges lépésekről, amik a felkészítés és megelőzés alapjaihoz kéne, hogy tartozzanak.

Marton Sándor A.

RAGE Budapest – FRC