Explozív erő és fejlesztése I.

Fontos az elején megjegyezni, hogy ugyan egy fogalomként használják a gyorserőt, és az explozív (robbanékony) erőt, pedig nem egy és ugyanaz.

Explozív erő:

Egy időegység alatti erőnövekedést jelenti, tehát minél több motoros egység (ideg-izom kapcsolat) bekapcsolása egységnyi idő alatt

Gyorserő:

A leadott mechanikai teljesítményt mutatja, lehető legnagyobb sebességben mozgatva a súlyt.

A robbanékony erőt leginkább a fehér (gyors) \vörös (lassú) izomrostaranya határozza meg. Vannak emellett intermedier (vegyes rostok), mely annak függvényében alakulnak át fehér, avagy vörös izomrost típussá, hogy milyen terhelésnek vannak kitéve. A vörös és fehér izomrostarany megoszlásba tudatosan nem tudunk beleszólni (genetikailag determinált), de az intermedier rostokat edzéssel tudatosan tudjuk változtatni. Tehát, ha állóképességünket akarjuk fejleszteni, (erő-állóképesség, vagy pedig az alap munkabírást), akkor a vörös izomrost aranyt javítjuk, míg a maximális erő, vagy robbanékony erőt fejlesztő gyakorlatok a fehér izomrost aranyt javítják a dolgoztatott izomcsoportokban. Természetesen ezek hosszú folyamatok, melyhez a szervezetnek időre van szüksége, hogy kiépítse a megfelelő energiát szolgáltató hálózatot (Glikolízis, mioglobin száma, Cori- kör, stb). Ez a folyamat hasonlít a csontváz szerkezetének szivacsos átalakulásához, mikor a külső terheléshez adaptálódik a harcművészeteknél, küzdősportoknál (törések puszta testrésszel).

Cross-Training - Explozív erő

Jó páran úgy gondoljak, hogy ennek fejlesztése csak élsportolóknak, sportolóknak szükséges és mivel nagyon nehezen fejlődik (egyrészt mert genetikailag determinált, másfelől hamar visszacsökken az explozív teljesítmény, ha nem foglalkozunk vele), így hajlamosak vagyunk hanyagolni ennek a képességnek a fejlesztését. Az elsődleges feladat olyan gyakorlatokat végezni, mely egy időben a legtöbb izomcsoportot megdolgoztatják és azokat is úgy, hogy törekedve a maximális intenzitású erőkifejtés alatt a lehető legnagyobb sebesség elérésére minden ismétlés során. Itt kapcsolódik össze a gyorserő, és az explozív erő. Másodlagosan figyelni kell az excentrikus kontrakció elérésére (pliometrikus gyakorlatok, stb), mely nagyban javítja az explozív és gyorserő-t is egyaránt.

Bár abban mindenkinek igaza van, hogy nehéz a robbanékony erőfejlesztés, és tény az is, hogy nem kezdőknek való, mivel egyszerre megdolgoztatja az idegrendszert és a vázizomzatot és az energiaellátást, ennek ellenére mégsem szabad kizárni az edzésrendszerből. Ugyanis az explozív gyakorlatok kifejezetten jól fejlesztik a maximális erőt (abszolút erő). Előbb utóbb mindenki eljut oda, hogy feszegeti a határait, illetve el kell jutnia oda, ha fejlődni szeretne.

„ A legnagyobb sikerek azután a pont után vannak, ahol a legtöbb ember feladja”

(Vágyi Jenő James)

Nizsalóczki Erik

Cross-Training